Wednesday 30 November 2016




1.0       PENGENALAN

Umumnya mengetahui fungsi pertanian pada waktu dahulu adalah untuk memenuhi keperluan asas manusia iaitu makanan dan minuman. Apabila merujuk kepada istilah pertanian ia merupakan perusaharaan bercucuk tanam (Kamus Dewan Edisi 4) dan pertanian adalah sektor ekonomi yang tertua di dunia.

Apabila meningkatnya tamadun manusia maka fungsi pertanian telah berubah dan pertanian tidak lagi dianggap sebagai ekonomi sara diri tetapi telah menjadi satu industri untuk pertumbuhan ekonomi negara. Sektor ini tidak lagi diwarnai oleh petani-petani luar bandar tetapi ia turut diceburi oleh golongan professional, usahawan dan ahli perniagaan.

Menurut Shamshubaridah Ramlee dan Madeline Berma (2009), pertanian kini merupakan sektor yang boleh menghasilkan keuntungan yang tinggi jika ia diuruskan secara professional, daripada aspek kewangan, pemasaran, pembangunan sumber manusia, teknologi, logistik dan rantaian nilai. 



Mantan Perdana Menteri Malaysia ketika itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi telah mentransformasi sektor pertanian dengan pendekatan yang lebih agresif dan inovatif melalui Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani dengan memperkenalkan slogan ‘Pertanian Adalah Perniagaan’ bertujuan untuk meningkatkan pembangunan sektor pertanian menerusi program-program dari agensi-agensi dibawah kementerian untuk menarik minat rakyat tempatan terutama rakyat luar bandar supaya bergiat dalam sektor pertanian secara berskala kecil mahupun berskala besar dalam menjana pendapatan.

Ada 7 langkah iaitu tanah, modal, teknologi, aliran untung rugi tanaman, persijilan Skim Amalan Ladang Baik Malaysia (SALM) dan persijilan Sijil Organik Malaysia (SOM), pasaran serta intensif.( Sumber : www.doa.gov.my)

Maka usaha kerajaan menggalakkan rakyat menceburi bidang pertanian sebagai perniagaan adalah satu langkah yang sangat baik kerana sektor pertanian masih merupakan di antara 3 sektor terpenting selepas sektor perindustrian dan perkhidmatan dalam menjana ekonomi negara.

2.0       KEPENTINGAN PERTANIAN

Bagi kerajaan kepentingan pertanian adalah dalam memastikan bekalan makanan negara mencukupi, dapat menyediakan peluang pekerjaan dan juga menjana pendapatan negara serta masyarakat. Dalam konteks yang mudah selain ekonomi sara diri, ia juga adalah untuk memenuhi keperluan domestik dan hasil lebihan bekalan makanan boleh dieksport ke luar negara.

Sektor pertanian merupakan antara salah satu sektor yang mendapat tumpuan dalam perdagangan dunia kerana ia merupakan pembekal makanan dan sumber bahan mentah kepada penduduk dunia. Apabila sebahagian rakyat melibatkan diri dalam perniagaan melalui pertanian secara tidak langsung, ia dapat menjana pendapatan sama ada individu atau syarikat dan kerajaan turut mendapat hasil pendapatan sektor pertanian melalui cukai dan ia boleh mengurangkan kebergantungan negara kepada bekalan makanan yang diimport.


Data di atas menunjukkan sektor pertanian terus mencapai kemajuan dalam meningkatkan produktiviti dan beralih kepada aktiviti hiliran yang bernilai tinggi terutama dalam subsektor agromakanan. Dalam Rancangan Malaysia Ke-10, sektor pertanian kekal sebagai pembekal bahan mentah terpenting kepada industri berasaskan sumber dan menyumbang sebanyak 19.6% kepada jumlah nilai ditambah sektor pembuatan pada tahun 2015 dan melalui Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK11- 2016-2020), pembangunan sektor pertanian adalah berpandukan kepada Dasar Agromakanan Negara (2011-2020) dan Dasar Komoditi Negara (2011-2020) yang bermatlamat meningkatkan pengeluaran makanan dan eksport komoditi industri. (Sumber :rmk11.epu.gov.my)


(Sumber:utusan.com.my)

Antara langkah kerajaan melalui Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani adalah menumpukan apa yang telah termaktub dalam Dasar Agromakanan Negara iaitu antaranya:-

a) Mengukuhkan industri padi dan beras

b) Memodenkan dan mentranformasi industri perikanan tangkapan secara mampan

c) Mengembangkan ekonomi ternakan

d)Memperkukuhkan industri sayur-sayuran dan buah-buahan serta memulihkan industri kelapa

e) Memacu pertumbuhan pertanian bernilai tinggi

f) Meningkatkan sumbangan industri asas tani makanan

g) Mempromosikan produk  agropelancongan

Dasar ini juga boleh dijadikan panduan kepada rakyat terutama golongan muda dalam memilih cabang perniagaan berorientasikan pertanian ini. Malah agensi-agensi kerajaan seperti Jabatan Pertanian, Jabatan Veterinar, Lembaga Perikanan, FAMA, MARDI, Lembaga Koko Malaysia, FELCRA dan FELDA turut menyediakan bantuan pinjaman kewangan, pemasaran, subsidi bahan baja dan penghapus makhluk perosak, khidmat nasihat dan khidmat teknikal melalui perancangan memulakan  perniagaan serta perancangan pemasaran dalam memastikan usaha kerajaan melalui slogan ‘Pertanian Adalah Perniagaan’ berjaya.


3.0   POTENSI BIDANG PERTANIAN SEBAGAI PERNIAGAAN YANG                     
        MENGUNTUNGKAN

Untuk memastikan bidang pertanian boleh mendatangkan keuntungan kepada perniagaan, usahawan yang menceburi bidang ini perlu bijak mengenalpasti peluang-peluang perniagaan yang terdapat dalam sektor pertanian. Dalam erti kata kejayaan usahawan tani dicorakkan oleh faktor-faktor persekitaran dan individu itu sendiri.

Faktor persekitaran terdiri daripada dua iaitu faktor antarabangsa dan faktor domestik. Faktor antarabangsa antaranya ialah trend ekonomi semasa, permintaan dan penawaran dalam pasaran, kemajuan teknologi, sumber manusia, peluang, ancaman dan cabaran manakala faktor domestik selain dari trend ekonomi semasa, ia bergantung kepada dasar-dasar kerajaan, persekitaran perniagaan meliputi kos urusniaga, infrastruktur dan input, aspek kewangan, pemasaran, teknologi, sumber manusia dan program pembangunan perniagaan.(Shamshubaridah Ramlee & Madeline,2009)

Faktor individu pula meliputi umur, jantina, saiz keluarga, pengalaman dan sikap. Gabungan kesemua faktor-faktor ini sebenarnya dapat menentukan sejauh mana kejayaan usahawan dalam menjana pendapatan di sektor pertanian. Jika dilihat sekarang hasil usaha promosi yang berterusan dari pihak kerajaan, golongan belia sudah mula menceburi bidang pertanian terutama dengan pertambahan golongan siswazah walaupun peratusannya masih kecil tetapi apa yang penting mereka telah berfikir bahawa kehidupan makan gaji ini bukan lagi satu cara untuk mengubah taraf hidup ke arah kehidupan yang lebih selesa, berwawasan dan untuk lebih produktif.


(Sumber:malaysiamy.trip.blogspot.com)

Antara sebab-sebab yang menyebabkan adanya minat dari golongan belia ialah :

3.1    Persepsi Belia Terhadap Pertanian

Oleh kerana perebutan yang hebat dalam merebut jawatan di sektor awam dan sektor swasta maka belia-belia lepasan IPT mula beralih kepada bidang pertanian kerana boleh mendatangkan pendapatan lumayan ditambah pula berita kejayaan usahawan tani di media massa.

3.2.      Aplikasi Teknologi Di Bidang Pertanian

Langkah kerajaan menghantar peserta-peserta untuk mempelajari teknik-teknik pertanian  baru di dalam dan luar negaradan aplikasi teknologi moden yang mudah dan menjimatkan masa serta pengenalan baka dan benih yang bermutu yang dapat mengeluarkan hasil dalam tempoh yang singkat menyebabkan minat dan kecenderungan golongan belia untuk menceburi bidang pertanian  bertambah.

3.3       Pendapatan Sampingan dan Industri Hiliran Sektor Pertanian

Sebagai contoh dalam projek tanaman cili biasanya peserta akan mempelbagaikan usaha dengan aktiviti lain seperti mengusahakan kolam ikan di kawasan yang sama dan mengeluarkan produk berasakan sos cili dan cili boh. Secara tidak langsung aktiviti industri hiliran ini telah memberikan pulangan yang lumayan.

3.4       Sokongan Penuh Dari Kerajaan

Sokongan dan usaha kerajaan perlu dipuji dan antaranya skim pertanian berkelompok, projek ternakan udang, projek ternakan ikan, projek pemeliharaan kambing baka terpilih dan memberi sokongan darisegi penyediaan tapak, bantuan modal, khidmat teknikal dan kepakaran, khidmat pemasaran dan khidmat lepas jualan untuk menarik golongan belia.  (Sumber : Dr.Norhasni binti Zainal Abiddin, 2007)

Jadual di bawah adalah Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) mengikut aktiviti ekonomi dari 2010-2010. Dapat dilihat kadar anggaran pertumbuhan purata tahunan bagi RMKe-10 (2011-2015) ialah 2.4% dan kerajaan mensasarkan untuk RMKe11 (2016-2020) ialah peningkatan sebanyak 3.5 %. (Sumber : Unit Perancang Ekonomi dan Jabatan Perangkaan Malaysia).



Oleh itu, aspek kualiti dan kuantiti perlu dipertingkatkan kerana kualiti produk yang dihasilkan akan mempengaruhi harga pasaran. Bila permintaan tinggi penawaran juga perlu tinggi demi memastikan kelangsungan bekalan bahan makanan terjamin. Disamping itu untuk mewujudkan daya saing yang sihat maka proses nilai tambah perlu ada seperti pemprosesan makanan, penggredan, pembungkusan dan pemasaran.



Sektor pertanian juga tersenarai dalam National Key Economic Areas (NKEA) dan ini adalah satu pengiktirafan kerajaan yang yakin potensi sektor pertanian sebagai perniagaan yang menguntungkan. Disinilah peranan kerajaan bermula dengan agensi-agensi kerajaan di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani yang aktif menyediakan dan memberi peluang untuk mengembangkan lagi perniagaan para usahawan tani terutama dari segi aspek pensijilan yang diperkenalkan untuk membolehkan usahawan tani mendapatkan pensijilan Amalan Pertanian Baik (APB) seperti Skim Amalan Ladang Baik Malaysia (SALM) dari Jabatan Pertanian, Sijil Amalan Ladang Ternakan (SALT) dari Jabatan Perkhidmatan Haiwan Malaysia dan Skim Pensijilan Ladang Akuakultur Malaysia (SPLAM) dari Jabatan Perikanan Malaysia.



Secara tidak langsung ini merupakan strategi pemasaran bagi jenama dan kualiti perniagaan pertanian ini untuk dikenali dan paling penting hasil usaha usahawan tani untuk berada lama dalam industri pertanian berhasil. Antara tanaman-tanaman yang berpotensi untuk pertanian ialah buah-buahan, sayur-sayuran, herba, perikanan, ternakan dan industri asas tani seperti makanan sejuk beku serta makanan sedia saji dan sedia makan.


4.0 CABARAN ATAU HALANGAN BIDANG PERNIAGAAN BERASASKAN   
      PERNIAGAAN

4.1       Tanah
Kesukaran dan kekurangan tanah yang subur terutama di dalam bandar menyukarkan golongan belia di bandar berminat untuk membuka tanah pertanian kerana faktor nilai tanah yang tinggi untuk pembangunan dan memerlukan modal yang agak besar untuk memulakan perniagaan berasaskan  pertanian.

4.2       Modal

Masalah modal dan kekangan kewangan sering menjadikan penyebab untuk tidak menceburi perniagaan dalam bidang pertanian. Kesukaran untuk mendapat bantuan pinjaman dari pihak agensi kerajaan dan pihak bank atas faktor terlalu banyak karenah birokrasi membuatkan ramai usahawan tani tidak mampu mengembangkan potensi perniagaan mereka ke peringkat berskala besar.

4.3       Daya pengeluaran yang rendah

Sebagai contoh permintaan kelapa sawit yang tinggi tetapi daya pengeluaran yang rendah dan tidak subur atas sebab baja atau benih tidak berkualiti di samping saiz tanah yang kecil agak sukar untuk mempraktikkan kelengkapan teknologi moden untuk mempertingkatkan hasil.

4.4       Masalah cuaca atau bencana alam

Faktor cuaca buruk dan bencana alam yang berterusan akan menyebabkan produktiviti tanaman turut musnah dan akan menyebabkan bekalan makanan  negara terjejas. Tanah-tanah tanaman yang terjejas teruk akan dijadikan penempatan penduduk baru dan ini akan menambahkan data bilangan tanah yang makin kurang untuk kegiatan pertanian.

4.5       Harga pasaran yang tidak menentu

Harga pasaran akan menjadi tidak menentu jika masalah pengeluaran hasi tanaman sukar untuk disesuaikan mengikut permintaan pasaran. Antara yang  menyebabkan harga tidak stabil jika hasil pertanian cepat rosak dan makanan atau buah buahan yang tidak proses akan tidak tahan lama kerana kekurangan teknik penyimpanan membuatkan hasil tanaman tidak dapat disimpan sementara menunggu harga pasran meningkat. Lebihan bekalan makanan juga boleh  memberi kesan terhadap harga pasaran yang tidak stabil.


5.0 SOKONGAN DAN BANTUAN KERAJAAN KEPADA PERNIAGAAN BERASASKAN PERTANIAN

Untuk menggalakkan lebih ramai rakyat Malaysia untuk menceburi bidang pertanian sebagai perniagaan tentunya kerajaan telah menyediakan pelbagai platform melalui Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani antaranya ialah :

5.1       Pusat Pembangunan Perniagaan Pertanian dan Makanan (AGRI-BDC)


Merupakan pusat sumber dan maklumat setempat yang diwujudkan untuk menyokong dan membangunkan perniagaan dalam bidang pertanian dan makanan negara. Ia memudahkan orang awam dan pihak swasta termasuk usahawan untuk mendapat maklumat lebih lanjut tentang peranan Kementerian termasuk Jabatan-jabatan dan Agensi-agensi dibawahnya. Antara maklumat yang disediakan ialah khidmat nasihat, khidmat kepakaran, galakan yang disediakan kerajaan, pinjaman, latihan dan perkhidmatan perundingan

5.2       Jabatan Pertanian Malaysia (Jabatan Pertanian)


Memberi perkhidmatan perundingan, sokongan teknikal dan khidmat nasihat yang professional khususnya tanaman makanan dan industri hiliran bagi mentukan pengeluaran makanan mencukupi untuk keperluan negara. Disamping itu membimbing dan mewujudkan pengusaha pertanian yang progresif untuk meningkatkan produktiviti ladang dan pengeluaran pertanian negara. Mewujudkan kumpulan tenaga terlatih dan mahir, melindungi tanamanan daripada ancaman perosak dan penyakit. Antara program yang disediakan ialah Program Inkubator Usaawan Belia Tani (IUBT), Kursus Keusahawanan Pemprosesan Makanan (PBU) dan juga kursus Sijil Pertanian (IPSM).

5.3       Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM)



Menggalakkan dan memajukan pengurusan yang cekap dan berkesan mengenai perusaharaan dan pemasaran ikan untuk memperbaiki kedudukan sosio-ekonomi nelayan dengan penumpuan kepada peningkatan pendapatan. Mengadakan dan menyelia dengan memberi kemudahan-kemudahan kredit bagi pengeluaran ikan dan memastikan setiap kemudahan yang diberi digunakan sepenuhnya serta mengambil bahagian dalam pembinaan bot dan pengeluaran bekalan dan kelengkapan ikan.

5.4       Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA)



Fungsinya ialah menyelaras aktiviti-aktiviti pemasaran pertanian yang melibatkan pihak swasta atau jabatan dan agensi kerajaan. Membangun dan memajuan pengurusan yang cekap dalam industri pertanian berkaitan dengan aktiviti pemasaran dan pemprosesan hasil-hasil pertanian. Antara program-program yang melibatkan agensi FAMA ialah Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC), Ladang Kontrak dan juga Pusat Pengumpulan (CC) dan Pusat Pengedaran (DC).

6.0 KESIMPULAN

Langkah dan usaha kerajaan untuk menggalakkan rakyat menceburi bidang pertanian sebagai satu perniagaan adalah satu langkah dan usaha yang murni lagi baik kerana sektor pertanian juga merupakan sektor yang terpenting untuk ekonomi negara. Pertanian Malaysia masih mempunyai potensi untuk berkembang maju dan diharapkan usahawan tani akan terus bekerjasama bersama kerajaan dengan memanfaatkan setiap insentif-insentif yang ditawarkan oleh pihak kerajaan untuk menjana pendapatan dan dapat menjadikan alam sekitar yang bersih. Semoga langkah pihak kerajaan mentransformasikan sektor pertanian menjadi sektor yang moden, dinamik dan kompetitif dapat menjadikan Malaysia sebagai pengeluar utama makanan dunia.


 7.0       RUJUKAN DAN LAMPIRAN

Jabatan Pertanian Malaysia, dari http://www.doa.gov.my/, diakses pada 25
  November 2016.
Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani, dari http://www.moa.gov.my/,
  diakses pada 25 November 2016.
Kamus Dewan Edisi Empat, Dewan Bahasa dan Pustaka, 2005, hal.1604.
Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia, dari http://www.lkim.gov.my/ , diakses pada
  26 November 2016.
Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan, dari http://www.fama.gov.my/,
  diakses pada 26 November 2016.
Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK11), Unit Perancang Ekonomi, Jabatan
  Perdana Menteri, dari http://rmk11.epu.gov.my/index.php/bm/, diakses pada 25
  November 2016.
Shamshubaridah Ramlee & Madeline Berma, ‘Pertanian adalah Perniagaan:
  Analisis Pengurusan Kewangan PKS Pertanian dan Asas Tani’,UKM, 2009, dari
  pada 25 November 2016.


11 comments:

  1. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com), silakan hubungi LADY ESTHER. Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    ReplyDelete
  2. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com), silakan hubungi LADY ESTHER. Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    ReplyDelete
  3. Hari yang baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Nurul Yudianto, tolong, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pinjaman peminjam di internet dari NIGERIA dan lainnya bagian dari AFRIKA,

    Setelah beberapa waktu mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman online tetapi saya menipu dan kehilangan Rp18,7 juta, untuk seorang wanita di saudi arabia dan Nigeria.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Ny Rika Nadia (rikanadia6@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Lady Esther, manajer Cabang Access Loan Firm, jadi teman saya meminta saya untuk melamar dari LADY ESTHER, jadi I Screams menuangkan dan menghubungi LADY ESTHER. via email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp200 juta dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk transfer pinjaman, saya diperintahkan untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit I dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam uang pinjaman telah dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

    Saya pikir itu lelucon sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp200 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa saya dengan buku pinjaman dengan pinjaman awal saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati LADY ESTHER untuk mewujudkan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LADY ESTHER dengan baik melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) atas pinjaman Anda

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nurulyudianto2@gmail.com) Salam

    ReplyDelete
  4. Jika anda mempunyai masalah kewangan, maka sudah tiba masanya untuk anda tersenyum. Anda hanya perlu menghubungi Encik Benjamin dengan jumlah yang anda mahu pinjam dan tempoh pembayaran yang sesuai dengan anda dan anda akan mempunyai pinjaman anda dalam masa kurang dari 48 jam. Saya hanya mendapat manfaat untuk keenam kali pinjaman sebanyak 700 ribu dolar untuk tempoh 180 bulan dengan kemungkinan membayar sebelum tarikh tamat tempoh. Jadikan kenalan dengannya dan anda akan melihat bahawa dia seorang lelaki yang jujur dengan hati yang baik. E-melnya adalah lfdsloans@lemeridianfds.com dan nombor telefon WhatAppnya ialah + 1-989-394-3740

    ReplyDelete
  5. Di sini ialah Benjamin hubungi butiran E-mel, lfdsloans @ outlook.com. / lfdsloans@lemeridianfds.com Atau Whatsapp +1 989-394-3740 yang membantu saya dengan pinjaman 90.000.00 Euro untuk memulakan perniagaan saya dan saya sangat berterima kasih, Sungguh susah bagi saya di sini cuba untuk membuat jalan sebagai ibu tunggal perkara-perkara tidak mudah dengan saya tetapi dengan bantuan Le_Meridian meletakkan senyuman di wajah saya kerana saya menonton perniagaan saya semakin kuat dan berkembang juga. Saya tahu anda mungkin mengejutkan mengapa saya meletakkan perkara seperti ini di sini tetapi saya benar-benar perlu menyatakan saya terima kasih supaya sesiapa yang mencari bantuan kewangan atau mengalami kesulitan dengan perniagaan yang ada atau ingin memulakan projek perniagaan dapat melihat ini dan memiliki harapan untuk keluar dari kesulitan .. Terimakasih.

    ReplyDelete
  6. nama saya Redzuan Sarina Binti dari PULAU PINANG,
    MALAYSIA. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Rossa kerana membantu saya mendapat pinjaman. selama tiga bulan, saya telah mencari pinjaman untuk membayar hutang, setiap orang yang saya temui telah ditipu dan mengambil wang saya sehingga saya akhirnya melihat cerita Cik Masitah Ayob dan alamat laman web syarikat yang dikongsinya. Syarikat kemudian memberi saya pinjaman sebanyak RM200,000 yang saya memohon. syarikat itu juga boleh membantu anda. kerana syarikat itu juga telah membantu beberapa rakan sekerja saya yang lain. jika anda memerlukan bantuan kewangan, sila hubungi FINAL ROSSA syarikat melalui e-mel: Rossastanleyloancompany@gmail.com
    Ibu Rossa Company Whats-app: +1 (914) 529-5708.
    Syarikat itu tidak tahu bahawa saya melakukan ini dengan menyebarkan muhibah syarikat itu kepada saya, tetapi saya rasa saya harus berkongsi ini dengan anda semua untuk membebaskan diri daripada penipu, sila berhati-hati dengan peniru dan hubungi syarikat pinjaman yang tepat. di bawah adalah kata-kata galakan kepada mereka yang mencari peminjam swasta yang jujur ​​dan jujur.
    "Jika anda memerlukan pinjaman untuk membayar kredit dan hutang? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk menubuhkan perniagaan anda sendiri? ? Berikut adalah e-mel saya untuk soalan dan ibu rossa,
    e-mel saya: redzuansarinabinti2020@gmail.com
    E-mel ibu rossa: Rossastanleyloancompany@gmail.com
    Terima kasih kerana membaca dan nasib baik

    ReplyDelete
  7. Pelengkap hari ini, Nama saya melinda chang, saya tinggal di Texas USA, saya telah mencari syarikat pinjaman tulen sejak 5 bulan yang lalu dan semua yang saya dapat hanyalah sekumpulan penipuan yang membuat saya mempercayai mereka dan pada akhir pada hari itu, mereka mengambil wang saya tanpa memberikan apa-apa sebagai balasan, semua harapan saya telah hilang, saya menjadi sangat bingung dan kecewa dan merasa sukar untuk menyelesaikan keperluan kewangan saya, saya tidak pernah mahu mempunyai kaitan dengan pinjaman dalam talian lagi, jadi Saya pergi untuk meminjam sejumlah wang dari rakan saya yang sangat baik yang saya jelaskan kepadanya semua yang telah berlaku kepada saya dalam beberapa bulan kebelakangan ini, yang paling mengejutkan saya ialah dia dapat membantu saya bahawa dia tahu pemberi pinjaman yang jujur ​​yang dapat menolong saya , bahawa dia baru sahaja mendapat pinjaman dari Encik David Zhang, dia mengarahkan saya bagaimana untuk memohon, saya melakukan seperti yang dia katakan, saya memohon, saya tidak pernah percaya tetapi saya hanya perlu mencubanya dan yang paling mengejutkan saya mendapat pinjaman $ 90,000 yang saya mohon dalam masa 48 jam, saya tidak boleh mempercayainya, sekarang saya dipenuhi dan kewangan Saya stabil lagi dan saya bersyukur kepada Tuhan kerana saya tidak percaya pemberi pinjaman yang jujur ​​seperti ini masih ada walaupun terdapat penipuan yang tinggi, jika anda memerlukan pertolongan, anda boleh mengarahkannya melalui e-mel davidzhangloancompany@gmail.com, whatsapp + (773 ) 557-7388 Terima kasih

    ReplyDelete
  8. Bitcoin / Crypto adalah mata wang masa depan dan nilainya akan terus meningkat, dengan bantuan kami, anda akan mendapat maklumat kripto langsung dan kami juga membimbing anda untuk melabur dalam kripto lain supaya anda dapat menjana keuntungan besar dari pasaran ini E-mel: Probitrader @ gmail.com, Whatsapp: +447380382293 sekarang untuk saya perinciannya.

    ReplyDelete
  9. PROGRAM PINJAMAN MUDAH

    Pada masa ekonomi yang tidak menentu ini, banyak orang mendapati diri mereka menghadapi situasi di mana mereka boleh menggunakan bantuan kewangan. Sama ada untuk keadaan kecemasan, pembaikan rumah, hutang gabungan atau percutian keluarga - pinjaman peribadi dengan faedah rendah adalah kaedah yang selamat dan boleh dipercayai untuk memenuhi keperluan kewangan anda. Di Alta Finance LLC, kami pakar dalam program pembiayaan Pinjaman yang Boleh dipercayai dan cekap.

    Sila kunjungi laman web kami untuk mengetahui lebih lanjut mengenai perkhidmatan kami www.altafinance.org

    Hubungi saya melalui e-mel peribadi saya untuk mengetahui lebih lanjut mengenai proses pinjaman kami

    E-mel: robertraymond@altafinance.org
    Whatsapp: +17026022533

    Terima kasih.

    ReplyDelete
  10. I saw so many people talking about a young man called Mr Mark Toray and i kept wondering if he is really an expert trader like they say and not a scammer like the others, then i contacted him and i was shocked and amazed that with just $1000 i invested, Mr Mark helped me managed my account and after 7 days of trading, i made my first withdrawal of $12,900. I’m so happy sharing this testimony with you all, you can contact him via Telegram: @Mark4toray_fx, WhatsApp:+1 (301) 410‑5007, Email: Marktoray8@gmail.com

    ReplyDelete
  11. Kami di sini untuk menyediakan pinjaman antara minimum $10,000.00 hingga maksimum $100,000,000.00, iaitu jika anda ingin memohon dalam dolar. Walaupun anda dari Indonesia, anda boleh memohon pinjaman sekurang-kurangnya Rp 100juta. maksimum Rp 25 bilion jadi walaupun anda dari Malaysia anda boleh memohon pinjaman minimum Rm 30k dan maksimum Rm 850k. Anda juga boleh memohon dalam mata wang lain yang tidak disebutkan di atas, kami sentiasa di sini untuk menyediakan pinjaman yang anda perlukan untuk menampung semua perbelanjaan kewangan anda pada kadar yang sangat rendah, kerana kami telah melakukan ini selama bertahun-tahun dan ia telah berjaya dan bermanfaat untuk kedua-duanya. pemberi pinjaman dan peminjam, jadi kami ada testimoni di mana-mana<<<<>> >> Testimoni terakhir Farouk dari Malaysia dengan jumlah RM 2.3 juta dan juga Indra dari Indonesia dengan jumlah Rp 570 juta, jadi tolong jangan' t mengetepikan transaksi yang sangat mesra kepada pelanggan ini<<<<<>>> >>>>

    Butiran Perhubungan Ada Di Bawah

    Company name: ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY
    e_mail::>[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
    WhatsApp::[+6282274045059]

    ReplyDelete